Pierwszy kontakt z Javą i C#

Ludzie już programy sobie piszą, a u mnie dopiero pierwszy kontakt. Ostatnio dość dużo słyszałem o tych językach, więc postanowiłem je trochę poznać (przynajmniej z powodu, żeby mieć swoje zdanie o nich). Jako, że szkoła zajmowała mi ostatnio zbyt dużo czasu, dlatego teraz jestem trochę w tyle. W tym wpisie postanowiłem przyglądnąć się Javie i C#.

Java (wymowa – posłuchaj) – opinie są podzielone. Dla niektórych wolna i wogóle do d**y, a według innych “niepodległy” język przyszłości. Ściągnąłem NetBeans (54.7 MB), zainstalowałem, odpaliłem. Proces tego IDE praktycznie nic nie robiąc pożerał coś koło 100 MB pamięci co było odczuwalne przy 256 MB RAMu. Najechałem na górne menu, które wysunęło się z dwu sekundowym opóźnieniem. Postanowiłem chwilkę nic nie klikać, po 5 sekundach IDE zaczęło w normalnie działać, chociaż zdarzały się momenty sprawiające wrażenie jakby się zawiesiło. Napisałem konsolowe Hello World. Co do składni języka, nie jest fatalna. Postanowiłem napisać coś okienkowego. Zrobiłem prostą aplikację okienkową z buttonem. Na początku, przy odpalaniu pojawiał się błąd w stylu “could not find the main class”, nie pamiętam dokładnie. Jednak się nie poddam. Przeinstalowałem wszystko jeszcze raz. Ufff… Skompilowałem i uruchomiłem projekt. W aplikacji była nieco opóźniona, o sekundę czy dwie reakcja kliknięcia na button. Ciekawe dlaczego, ale nie będę o tym teraz rozmyślał. Wystarczy. Odinstalowałem pamięciożerne NetBeans i postanowiłem, że javą nie będę się zajmował. Przynajmniej narazie 😉 Przedstawiłbym swoje screen’y z NetBeans, ale piszę to gdy już nie mam go zainstalowanego na komputerze. Screeny można znaleść natomiast na stronie NetBeans, czyli tutaj. Co mogę powiedzieć o samym języku java… Ceniony za wieloplatformowość, ostatnio wogóle stał się bardzo popularny. Plusem jest również szybkość tworzenia aplikacji. Niektórzy narzekają na powolność programów stworzonych w javie. To wszystko, miało być krótkie przyglądnięcie się, po więcej informacji o języku zapraszam na wikipedię.

Linki z którymi warto się zapoznać:
NetBeans IDE
Java – kurs programowania
Java – krótka charakt. języka

C# (wymowa “C” – posłuchaj, wymowa “#” – posłuchaj) – Wiele ostatnio słyszałem o tym języku, sam jednak się nigdy z nim nie spotkałem. Postanowiłem go sprawdzić 🙂 Ściągnąłem Microsoft Visual C# 2005 Express Edition w wersji Network install (a jest jakaś inna?). Całkowity rozmiar pobranych plików to ~58,8 MB (2,80 MB setup, który pobierał IDE o rozmiarze 56 MB). W instalacji było do wyboru jeszcze Microsoft MSDN 2005 Express Edition (248 MB) i Microsoft MySql Server 2005 Express Edition x86 (55 MB), jednak uznałem, że pobieranie tego jest zbędne. MSDN mam online (msdn.microsoft.com) a MySql Server’a nie potrzebuję. Instalacja przebiegła pomyślnie. Odpaliłem IDE, przypomina Visual C++. Co ja widzę… Z lewej komponenty, z prawej okienko właściwości danego obiektu. Jako programista środowisk RAD takich jak Delphi czy BCB poczułem się jak w domu 😉 Podpowiedzi typu CodeInsight i inne udogodnienia w tworzeniu kodu. Na pewno przyjemnie będzie mi się pracowało z tym IDE 😀
Screenshot1
Screenshot2
Screenshot3
Screenshot4

Co do samego języka C#, jak zapewne wiesz jest on mocno zorientowany obiektowo. Ma trochę z javy, a trochę z C++. Aplikacje napisane w tym języku można uruchamiać na różnych platformach co jest dużym plusem. W testach szybkości jakie widziałem szybszy od Javy (są jednak ludzie, którzy się z tym nie zgadzają). Ogólnie język przypadł mi do gustu i zamierzam się w nim szkolić 🙂

Na koniec kilka linków z którymi warto się zapoznać:
Microsoft Visual C# 2005 Express Edition
Programowanie w C#.NET – kurs
C# – krótka charakt. języka

6 Responses to Pierwszy kontakt z Javą i C#

  1. someone says:

    I tak Masm32 rządzi!

  2. mo4x says:

    Rządzi, ale tych języków warto się uczyć, bo będzie łatwo znaleść pracę. To języki przyszłości 🙂

  3. d3vil says:

    Klientowi raczej nie robi różnicy, czy aplikacja np. do faktur będzie w ASM, c++ czy delphi…
    No chyba że zależy mu na przenośności kodu (Java) ;]

  4. RobertG says:

    No aplikacji do faktur to nikt już w asm pisał nie bedzie…

  5. Bielo says:

    Bardzo przydaly mi sie kody zrodlowe twoich programow, potrzebowalem wlasnie czegos takiego aby zrozumiec o co biega 🙂 Bardzo ładna strona. Jakbyś miał czas proszę Cię abyś mi napisał kto zapewnia Ci hosting. GG: 6669842 .
    Pozdrawiam, Bielo.

  6. mo4x says:

    Hosting dostarcza Nazwa.pl (NetArt).

Leave a Reply

